Inteligentna i bezpieczna elektronika samochodowa

0
62

Żyjemy w erze informacji i technologii, dzięki której wszystko wokół nas jest mądrzejsze. Komponenty elektroniczne i cyfrowe ułatwiają życie w naszych domach, biurach i samochodach.

Niektóre dzwonki i gwizdy życia, takie jak trymery do włosów w nosie, są niczym więcej niż pochłaniającymi budżet gadżetami. Istnieje jednak wiele inteligentnych narzędzi, które mogą zapewnić wygodę i bezpieczeństwo w naszych codziennych zadaniach.

W rozległym świecie „inteligentnych” technologii rynek elektroniki samochodowej jest królem. Niezbędne funkcje, takie jak układy przeciwblokujące i elektroniczna kontrola stabilności, są idealnymi przykładami inteligentnej i bezpiecznej elektroniki samochodowej.

Ostatnie zmiany dokonane przez ekspertów branżowych spowodowały ogromny wzrost liczby urządzeń elektronicznych zainstalowanych w zakładach motoryzacyjnych. Aby dać wyobrażenie o tym, jak szybko samochody ewoluowały elektronicznie, statek kosmiczny Apollo 11 podróżował na Księżyc iz powrotem za pomocą zaledwie 150 kilobajtów pamięci na pokładzie. Zadziwiające jest, że typowy odtwarzacz CD zużywa aż 500 kilobajtów, aby nie przeskakiwać ulubionych utworów. Słuchanie nieprzerwanej muzyki to tylko jota na to, jak elektronika wpłynęła na osiągi samochodu, z korzyścią dla kierowców.

Telematyka to termin używany w odniesieniu do technologii obejmującej samochodowe systemy komunikacyjne. Termin był pierwotnie używany do opisania połączenia telekomunikacji i informatyki lub technologii informatycznych. Przemysł ten w ostatnich latach zyskuje coraz większą uwagę producentów samochodów. W połowie lat 90. znawcy branży przewidzieli, że telematyka stanie się „technologią”; zwiększenie ogólnej sprzedaży i, co ważniejsze, przekształcenie przemysłu motoryzacyjnego w znaczącego gracza w technologii mobilnej. W rzeczywistości prognozy te okazały się mniejsze niż przewidywano. Z początkowej prognozy branży wynoszącej ponad 40 miliardów dolarów, liczba ta spadła do połowy, ponieważ rozważano bardziej konserwatywne środki.

Niemniej jednak nie oznacza to wcale, że rozwój tej technologii telematycznej został lub zostanie zarzucony. W rzeczywistości przeciętni producenci samochodów wydają 2000 USD na systemy elektroniczne dla każdego pojazdu, który zjeżdża z linii – co jest niesamowitym wzrostem w porównaniu z budżetem 110 USD na samochód z początku lat siedemdziesiątych. Ten olbrzymi wzrost wydatków znajduje odzwierciedlenie we wszystkim, od wydajności silnika po systemy rozrywki, zabezpieczenia i urządzenia bezpieczeństwa. Każdy element pojazdu współpracuje w celu zapewnienia samochodów, które osiągają lepsze wyniki, są bardziej komfortowe i ostatecznie bezpieczniejsze w prowadzeniu.

Niektóre z najczęstszych inteligentnych i bezpiecznych elektroniki samochodowej są następujące:

Controller Area Network
Twój samochód obsługuje więcej niż jeden komputer. W rzeczywistości istnieje sieć komputerów o nazwie Controller Area Network (CAN). Podobnie jak sieć LAN (sieć lokalna), która jest powszechnie stosowana w komputerach domowych i biznesowych, CAN łączy komputery ze sobą. W twoim pojeździe CAN zasadniczo łączy ze sobą wiele oddzielnych systemów komputerowych i pozwala im się komunikować. Te wzajemnie połączone systemy obejmują wszystko, od systemów krytycznych, takich jak zarządzanie silnikiem, tempomat i hamulce przeciwblokujące i tempomat, po mniej wymagające zastosowania, takie jak automatyczne sterowanie oknami i siedzeniami.

Efektywność paliwowa
Skyrocketingowe ceny paliw zmusiły producentów motoryzacyjnych do zrozumienia zapotrzebowania na pojazdy o niskim zużyciu paliwa i zaspokojenia tego popytu. Inteligentna elektronika samochodowa służy do bardziej wydajnego spalania paliwa, na przykład elektroniczny układ wtrysku paliwa (EFI). Technologia stosowana w pojazdach hybrydowych idzie o krok dalej, dzięki urządzeniom elektronicznym, które pozwalają kierowcy automatycznie przełączać się między silnikami gazowymi i elektrycznymi.

Urządzenia bezpieczeństwa
Istnieją zasadniczo dwie kategorie urządzeń zaprojektowanych w celu ochrony bezpieczeństwa kierowcy i pasażerów: urządzenia bezpieczeństwa aktywnego i pasywnego.

* Aktywne urządzenia bezpieczeństwa: są to systemy, które stale działają, aby zapewnić bezpieczeństwo kierowców i pasażerów. Przykłady aktywnych urządzeń bezpieczeństwa to dynamiczna reakcja układu kierowniczego (DSR), kontrola trakcji (TCS) i regulacja poślizgu przyspieszenia (ASR). Podczas gdy przeciętny kierowca może nie zauważyć tych systemów w pracy, stale wyczuwa warunki drogowe i jazdy oraz odpowiednio dostosowuje osiągi samochodu, aby zapewnić bezpieczniejszą jazdę. Naukowcy wykazali, że elektroniczna kontrola stabilności ma dużą zaletę w zakresie bezpieczeństwa w zmniejszaniu poślizgu pojedynczych pojazdów.

* Pasywne urządzenia bezpieczeństwa: chociaż funkcje te mogą być bardziej widoczne i wydawać się prostsze, są one również kontrolowane przez inteligentną i bezpieczną elektronikę samochodową. Dzięki rozwojowi elektroniki i technologii wdrożenie poduszek powietrznych uległo ogromnej poprawie na przestrzeni lat. Wczesne poduszki powietrzne uruchamiałyby się zbyt wcześnie lub za późno, oferując kierowcom i pasażerom niewielką lub żadną korzyść. Teraz bardziej zaawansowane systemy stworzyły w samochodzie urządzenia, które są faktycznie zaprogramowane na warunki, które mogą prowadzić do dużego zderzenia. W celu zminimalizowania uderzenia i zmniejszenia stopnia obrażeń osób w pojeździe zastosowano systemy regulacji poduszki powietrznej i siedzenia.

Pomyśl o postępach dokonanych w ciągu zaledwie dziesięciu lat, a zgodzisz się, że dzisiejszy samochód z pewnością daleki jest od swoich poprzedników. Nowoczesne samochody oferują coś więcej niż tylko środek transportu z punktu A do punktu B. Inteligentna i bezpieczna elektronika samochodowa sprawia, że ​​„dotarcie tam” jest tak wygodne i jak to możliwe.